علت ریزش موی صورت

علت ریزش موی صورت

موهای صورت مردان معمولاً از سنین 13 تا 16 سال و تحت تأثیر هورمون‌های مردانه شروع به ظاهر شدن و رشد می‌کند. موهای ریش و سبیل معمولاً ضخیم‌تر از موهای سر است و با الگوی متفاوتی رشد می‌کند که معمولاً بسته به ژنتیک هر فرد متفاوت است. چرخه رشد ریش شامل یک مرحله رشد، مرحله…

فهرست مطالب

پل ارتباط کلینیک نهال

جهت پاسخگویی به سوالات و یا رزرو نوبت تماس حاصل فرمایید

موهای صورت مردان معمولاً از سنین 13 تا 16 سال و تحت تأثیر هورمون‌های مردانه شروع به ظاهر شدن و رشد می‌کند. موهای ریش و سبیل معمولاً ضخیم‌تر از موهای سر است و با الگوی متفاوتی رشد می‌کند که معمولاً بسته به ژنتیک هر فرد متفاوت است. چرخه رشد ریش شامل یک مرحله رشد، مرحله استراحت و ریزش است که پس از مدتی موهای جدید بتوانند شروع به رشد کنند؛ اما برخی اوقات به دلایل مختلفی چرخه طبیعی رشد ریش به هم می‌ریزد و شاهد ریزش ریش صورت خواهیم بود. شناخت علت ریزش ریش بسیار مهم است؛ زیرا با توجه به آن باید درمان مناسبی اتخاذ شود.

علت ریزش مو در ناحیه ریش و سبیل

عوامل وراثتی

مهم‌ترین و اصلی‌ترین علت ریزش موی صورت، ژنتیک و عوامل وراثتی است. متأسفانه اگر ریزش موی صورت در ژنتیک شما باشد به هیچ‌وجه نمی‌توان با آن مقابله کرد و باید به فکر راهکاری برای بازگرداندن موهای از دست رفته خود باشید. پس اگر مردان خانواده شما دارای ریش‌های پرپشت و ضخیمی هستند به احتمال زیاد شما نیز از ریش‌های پرپشتی برخوردار خواهید بود و عوامل تضعیف‌کننده دیگر تأثیر چندانی بر روی موهای صورت شما نخواهد داشت؛ اما اگر داشتن ریش کم پشت و حساس در سابقه خانوادگی شما باشد به احتمال زیاد شما نیز درگیر چنین مشکلی خواهید شد.

تغییرات هورمونی در بدن

یکی دیگر از عوامل تأثیرگذار در داشتن ریش‌های زیبا و پرپشت، هورمون‌ها هستند. تستسترون نام هورمونی است که در مردان سبب رشد مو در صورت می‌شود. این هورمون را بسیاری از افراد تحت عنوان هورمون مردانه نیز می‌شناسند. در نتیجه اگر به هر دلیلی میزان این هورمون در بدن یک شخص کاهش یابد حجم موهای سر و موی صورت او نیز دچار تغییر خواهد شد.

داشتن بیماری های خاص

برخی از افراد به دلیل سوابق بیماری و یا مشکلات خاص در خصوص سلامتی خود، شاهد از دست دادن موهای صورت خود هستند. در این صورت باید نسبت به درمان بیماری اقدام کنید. اگر ریختن موی صورت شما هیچ دلیل دیگری نداشته باشد، با درمان بیماری که سبب این عارضه جانبی شده مشکل کم مویی شما نیز در ناحیه صورت رفع خواهد شد.

آسیب ها و یا حادثه های ناگوار

عده‌ای از مردان به دلیل اینکه در یک حادثه‌ای آسیب دیده‌اند، موهای صورت خود را از دست می‌دهند و این آسیب می‌تواند به صورت دائمی باقی بماند. ضربه دیدن در اثر تصادف، آتش سوزی، جراحت شدید پوست صورت و … از جمله همین حوادث هستند.

داشتن تغذیه و سبک زندگی غلط

از جمله فاکتورهای تأثیرگذار در سلامت موهای سر و حتی صورت، داشتن تغذیه مناسب و سبک زندگی درست است. افرادی که زندگی پر از تنش و استرس دارند در مقایسه با افرادی که با آرامش زندگی می‌کنند بیشتر از ریزش موی صورت و موی سر شکایت دارند. علاوه بر آن، تمامی موهای بدن برای اینکه به خوبی رشد کرده و دوام زیادی داشته باشند، به تغذیه مناسب نیاز دارند. در نتیجه اگر ذخایر ویتامین‌های مورد نیاز موها در بدن شما کم شود با مشکل ریزش مو مواجه خواهید شد. به همین دلیل توصیه می‌شود حتماً غذاهای سالم را در لیست غذاهای خود بگنجانید و در صورت نیاز از قرص‌های ویتامین و مکمل‌های غذایی کمک بگیرید.

ابتلا به آلوپسی یا ریزش موی سکه ای

ریزش موی سکه ای که عمدتاٌ در ناحیه ریش اتفاق می‌افتد، در اثر نقص در سیستم ایمنی بدن بروز می‌کند. اگر سیستم ایمنی بدن سلول‌های خودی را به عنوان عامل بیگانه شناسایی نماید، به آنها حمله خواهد کرد. در چنین شرایطی فولیکول مو مورد تهاجم قرار گرفته و از بین می‌رود.

علائم ریزش مو در ناحیه ریش و سبیل

ریزش ریش ممکن است به شکل ناگهانی در طول چند روز بروز کند یا این اتفاق در طول چند هفته صورت گیرد. لکه‌های ریزش ریش به صورت اشکال مدور ظاهر می‌شوند. در هنگام کم شدن موی صورت احتمال بروز خارش و درد در پوست وجود دارد. به طور معمول، پوست قابل مشاهده صیقلی می‌شود، اگرچه ممکن است در لمس، زبر احساس گردد. برخی از افراد دچار سرخی، آزردگی و التهاب در نقاط دچار ریزش می‌شوند. گاهی اوقات احتمال رویش موهای نازک در قسمت انتهایی محدوده دچار ریزش و اطراف آن وجود دارد.

 

ریزش موی صورت

پل ارتباط کلینیک نهال

جهت پاسخگویی به سوالات و یا رزرو نوبت تماس حاصل فرمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلینیک زیبایی نهال سریع ترین پل ارتباطی