کاربر گرامی، زمان رزور نوبت از 10 صبح الی 19 عصر می باشد ، عدم پاسخگویی به دلیل تکمیل ظرفیت می باشد ، با تشکر

همه چیز درباره بوتاکس

بوتاکس بوتاکس یکی از راه های کم تهاجم جوانسازی پوست است که از سم باکتری کلسترودیوم(یک پروتئین خالص) تهیه می شود. این ماده از طریق سرنگ به سطح مورد نظر تزریق می شود و با فلج کردن موقتی عضلات، خطوط پوستی و چین و چروک ها را از بین می برد. انواع چین و چروک […]

بوتاکس

بوتاکس یکی از راه های کم تهاجم جوانسازی پوست است که از سم باکتری کلسترودیوم(یک پروتئین خالص) تهیه می شود. این ماده از طریق سرنگ به سطح مورد نظر تزریق می شود و با فلج کردن موقتی عضلات، خطوط پوستی و چین و چروک ها را از بین می برد.

انواع چین و چروک های پوستی

دو نوع دسته بندی برای چین و چروک های پوستی در نظر گرفته می شود:

چین و چروک های پوستی
                چین و چروک های پوستی
  • نوع اول

توسط عضلات صورت و در پی حرکات این عضلات هنگام خندیدن و یا اخم کردن ایجاد می شوند. این قبیل خطوط عمدتا اطراف لب ها، بر روی پیشانی و یا ما بین ابروها مشاهده خواهند شد. این نوع خطوط، با عنوان چین های دینامیک شناخته می شوند و هر فردی از بدو تولد، این خطوط را خواهد داشت.

هر چه سن بالاتر می رود، این خطوط عمقی تر شده و به خوبی مشاهده می شوند. تزریق بوتاکس می تواند به رفع این قبیل خطوط و یا وضوح کمتر آن ها کمک کند.

  • نوع دوم

خطوطی که زمانی که کلاژن موجود در پوست نازک می شود، ظاهر می گردند. کلاژن، پروتئینی است که زیر لایه های عمقی پوست تشکیل می شود و عواملی مانند بالا رفتن سن و یا تماس با نور خورشید، باعث نازک شدن کلاژن و کشیدگی پوست صورت خواهند شد.

تزریق بوتاکس نمی تواند به رفع کامل این خطوط کمک کند، اما از میزان وضوح این خطوط و چین ها کاسته خواهد شد.

ماندگاری بوتاکس

اثر بوتاکس ۳ تا ۶ ماه باقی می ماند و بعد از آن باید ترمیم شود. تزریق بوتاکس بین ۱۰ الی ۲۰ دقیقه طول می کشد و اثر آن بین ۴ تا ۷ روز شروع می شود. ماندگاری بوتاکس به محل تزریق بستگی دارد. برای مثال میزان ماندگاری بوتاکس پیشانی و گونه کمتر از سایر اعضای صورت است زیرا این اعضا تحرک بیشتری می کنند.

عوامل افزایش دهنده ماندگاری بوتاکس

عوامل زیادی هستند که میزان ماندگاری اثر تزریق بوتاکس را افزایش می ‌دهند اما با جلوگیری از عوامل خارجی می توانید میزان ماندگاری را دو برابر کنید. سبک زندگی یکی از مهمترین عوامل موثر بر ماندگاری اثر بوتاکس است. برای افزایش ماندگاری بوتاکس باید سبک زندگی خودتان را تغییر دهید و از فعالیت های سنگین ورزشی اجتناب کنید زیرا ورزش با افزایش متابولیسم بدن سبب از بین رفتن بوتاکس می شود. همچنین رعایت رژیم غذایی مناسب و سالم به افزایش میزان ماندگاری بوتاکس کمک می کند. علت اصلی ایجاد چین و چروک‌های متحرک صورت، حرکت عضلات است. پس اگر آن‌ها را فلج کنیم، خطوط صورت هم محو می‌شوند.

پوست مانند دیگر قسمت های بدن با گذشت زمان و افزایش سن دچار تغییراتی می شود و به مرور حالت ارتجاعی خود را از دست می‌ دهد. شل تر شدن پوست، ایجاد خطوط و چین و چروک روی آن همگی با افزایش سن در ارتباط هستند، از همین رو  افراد برای داشتن پوستی صاف و جوان اقدام به تزریق بوتاکس می‌کنند.

برخی تزريق در برخی نقاط تاثیر بیشتری در تغییر چهره و جوانسازی صورت خواهد داشت. این نقاط عبارتند از:

  • پیشانی: چین و چروک هایی که با افزایش سن در روی پیشانی افراد دیده می‌شود، از طریق تزریق این دارو به راحتی قابل درمان هستند.
  • گونه ها: گونه ها با افزایش سن شل شده و ممکن است، شکل نامتقارنی به خود بگیرند. تزریق سم بوتولینوم راهکاری مناسب برای ایجاد تقارن و بهبود شکل ظاهری گونه هاست.
  • خطوط بین ابروها: ایجاد چین و چروک در فاصله بین ابروها باعث می‌شود تا چهره فرد ناراحت و عصبی به نظر برسد. تزریق بوتاکس برای رفع این خطوط و صاف کردن آنها راهکار مناسبی است.
  • اطراف پلک ها: افرادی که از افتادگی پلک رنج می برند می توانند با تزریق این دارو شاهد تاثیرات مثبت بر روی پل کا در اطراف چشم خود باشند.
  • اطراف چشم: سیاهی، گودی، پف و چین و چروک اطراف چشم از طریق تزریق این دارو به راحتی قابل درمان است.
  • اطراف دهان و لب: افرادی که دارای خط خنده هستند، می توانند با تزریق سم بوتولینیوم، چین و چروک های ایجاد شده در این ناحیه راه از بین ببرند.
  • زیرابروها: سم بوتولینوم اگر در زیر ابروها تزریق شود، می‌تواند باعث بالا بردن ابروها شده و چشم ها را کشیده تر نشان دهد. این به طور حتم تاثیر بسیار مثبتی بر روی چهره افراد خواهد داشت.

معرفی انواع بوتاکس

برای تزریق بوتاکس انواع مختلفی در انواع برندها و کیفیت های متفاوت در بازار موجود هستند که بهتر است درباره هرکدام از آنها اطلاعاتی داشته باشید. انواع بوتاکس عبارتند از:

1. بوتاکس دیسپورت (Dysport)

این نوع بوتاکس یکی از محبوب ترین انواع بوتاکس است و تولید کشور انگلستان بوده و با نام تجاری دیگری همچون بوتولینوم نیز شناخته شده است. بوتاکس از نوع دیسپورت حاوی بوتولینوم نوع A می باشد. بعد از تزریق این ماده به پوست فعالیت های عصبی عضلات موجود در ناحیه تزریق شده به طور موقت مسدود می شود. به منظور درمان و پیشگیری از چین و چروک های صورت از این متد استفاده می شود. با استفاده از این نوع بوتاکس می توانید تاثیرات این نوع تزریق را در بازه زمانی بین 2 تا 7 روز مشاهده کنید.

بخوانید  بوتاکس زیر بغل برای کاهش تعریق

2. بوتاکس مسپورت (مصپورت)

تزریق این نوع بوتاکس به پوست صورت می باشد و در حقیقت نام تجاری ایرانی بوتولینوم می باشد. این ماده تقریبا همانند بوتاکس دیسپورت می باشد با این تفاوت که از هزینه و قیمت کمتری برخوردار است. این محصول می­تواند خط اخم بین ابروها را به طور موقت از بین ببرد.

3. بوتاکس زئومین (Xeomin)

یکی دیگر از انواع بوتاکس ها، زئومین بوده که این محصول دیگر نام تجاری بوتولینوم است که محصول کشور آلمان می باشد. زمان تزریق برای این نوع بوتاکس 10 تا 20 دقیقه طول می­ کشد و مدت ماندگاری آن بین 3 تا 4 ماه است.

4. نرونوکس (Neuronox)

از دیگر نام های تجاری بوتولینوم، نرونوکس است که محصول کشور کره است.اگر بخواهیم هر یک از انواع بوتاکس های نام برده شده را با یکدیگر مقایسه کنیم، باید بگوییم دیسپورت، مسپورت، زئومین و نورنوکس دارای مجوز وزارت بهداشت و درمان، برای استفاده و تزریق دارند. باید خاطر نشان کرد که کانیتوکس، مجوز قانونی برای تزریق ندارد.بوتاکس کانیتوکس به علت داشتن مقداری ناخالصی، عوارضی نیز در پی دارد که تاری دید، افتادگی پلک و دوبینی در چند هفته اول از جمله آن ها می باشد.

آیا تزریق بوتاکس خطرناک است؟

خیر چون بوتاکس خطرات سم اصلی که توسط باکتری تولید می­ شود را ندارد به علاوه زمانی این سم خطرناک می­ شود که وارد گردش خون ما شود و در استفاده های موضعی مشکلی ایجاد نمی­ کند. تنها درصد کمی از افراد که بوتاکس را تزریق می­ کنند دچار عوارض جانبی شدید می­ شوند که در بسیاری موارد دلیل آن به خاطر تزریق آن به صورت نامناسب است.

استفاده های درمانی از بوتاکس  به دلیل مصرف زیادتر نسبت به استفاده آن در زیباسازی پوست ممکن است عوارض بیشتری داشته باشد. برای تزریق بوتاکس حتما به مراکز درمانی مراجعه کنید و به هیچ وجه درآرایشگاه­ ها بوتاکس نکنید. زیرا استفاده از داروی بوتاکس تنها توسط پزشکان مجاز است و تزریق آن در مراکز غیر درمانی خطرات زیادی به دنبال دارد. اگر تزریق بوتاکس در مراکز غیر درمانی انجام شود احتمال بروز عوارضی مانند افتادگی پلک،عدم تقارن و یا ایجاد دوبینی وجود دارد.

بخوانید  مراقبت های قبل و بعد از بوتاکس

نکات قابل توجه قبل از تزریق بوتاکس

پیش از تزریق بوتاکس به موارد زیر دقت کنید:

  • از ۱ هفته پیش از تزریق بوتاکس از داروهای ضد التهابی استفاده نکنید.
  • از مصرف غذاهای حاوی سیر خودداری کنید.
  • از حدود ۱ هفته قبل از بوتاکس هرگز نباید از مشروبات الکی استفاده شود.

مراقبت‌های بعد از بوتاکس

بعد از تزریق بوتاکس نکات زیر را در نظر بگیرید:

  • بلافاصله بعد از بوتاکس ورزش نکنید و تمرین ورزشی خود را به صبح فردا موکول نمایید.
  • تا ۱ روز بعد از بوتاکس از آرایش کردن بپرهیزید زیرا احتمال عفونت وجود دارد.
  • بعد از بوتاکس از پاک‌کننده‌های تهاجمی برای صورت استفاده نکنید. از 24 ساعت بعد اگر خواستید صورت خود را پاک کنید، از یک پاک کننده ملایم بهره بگیرید.
  • ساعت‌های اولیه بعد از بوتاکس از دراز کشیدن بپرهیزید.
  • بعد از بوتاکس پوست خود را در معرض نور خورشید و اشعه ماورا بنفش قرار ندهید. همچنین از سونا و از فعالیت‌هایی که باعث گرم شدن می‌‎شوند خودداری نمایید.

ممنوعیت تزریق بوتاکس

بوتاکس یک روش غیرتهاجمی برای جوان سازی است. این روش نیاز به بیهوشی ندارد و با عوارض بسیار کمی همراه است. با این وجود بعضی از افراد باید از تزریق بوتاکس پرهیز کنند.

  1. بیماران با سابقه مصرف سیکلوسپورین و آنتی بیوتیک
  2. بیمارانی با سابقه ابتلا به میاستنی گراویس سندرم لامبرت
  3. بیمارانی با سابقه بیماری‌های تنفسی
  4. بیمارانی با سابقه سختی یا اشکال در بلع
  5. حساسیت به بوتاکس یا فرآورده‌ های آن

عوارض بوتاکس چیست؟

عوارض جانبی Botox غیر معمول است و اغلب همه افراد بدون هیچ مشکلی آن را تحمل می‌کنند. در موارد نادر عوارض زیر ممکن است مشاهده شود:

  • خشکی چشم
  • ناراحتی معده
  • بی‌حسی
  • درد خفیف، تورم یا کبودی در اطراف محل تزریق
  • سردرد
  • افتادگی موقت پلک
  • ضعف یا فلج موقت ناخواسته در عضلات مجاور محل تزریق
  • مشکلات ادراری پس از درمان بی اختیاری ادرار
  • دوبینی پس از درمان استرابیسم
  • زخم قرنیه پس از درمان بلفاریت
  • مشکلات قلبی عروقی

بوتاکس

فهرست مطالب
پشتیبانی کلینیک نهال

پشتیبانی کلینیک نهال

سوالات خود را مطرح کنید

پشتیبانی کلینیک نهال چه کمکی می توانم انجام دهم ؟

مطالب بیشتر