کاربر گرامی، زمان رزور نوبت از 10 صبح الی 19 عصر می باشد ، عدم پاسخگویی به دلیل تکمیل ظرفیت می باشد ، با تشکر

ممنوعیت افراد از لیزر موهای زائد

ممنوعیت افراد از لیزر موهای زائد انجام لیزر موهای زائد برای برخی افراد چندان مناسب نیست و یا اصلا توصیه نمی‌شود. برخی از مشکلاتی که مانع از انجام لیزر می‌شود، مربوط به وجود برخی بیماری‌ها یا مصرف داروها است. برخی دیگر از ممنوعیت‌های انجام لیزر به سن، وضعیت پوست، سبک زندگی و یا بارداری فرد […]

ممنوعیت افراد از لیزر موهای زائد

انجام لیزر موهای زائد برای برخی افراد چندان مناسب نیست و یا اصلا توصیه نمی‌شود. برخی از مشکلاتی که مانع از انجام لیزر می‌شود، مربوط به وجود برخی بیماری‌ها یا مصرف داروها است. برخی دیگر از ممنوعیت‌های انجام لیزر به سن، وضعیت پوست، سبک زندگی و یا بارداری فرد مربوط است.

به طور کلی در صورتی که در یکی از دسته‌های زیر جای می‌گیرید، نمی‌توانید لیزر کنید:

  • اگر به بیماری‌های پوستی مبتلا هستید
  • اگر دچار مشکلات هورمونی هستید
  • اگر داروهای خاصی مانند ایزوترتینویین، آنتی بیوتیک‌ها و یا داروهای حاوی طلا مصرف می‌کنید
  • اگر سابقه، جوش، تبخال، اسکار و یا خال‌‌های گوشتی دارید
  • اگر دچار عفونت هستید و یا سابقه آن را دارید
  • اگر به سن بلوغ (18 سالگی) نرسیده‌اید و یا هنوز بدن شما به تعادل هورمونی نرسیده است
  • اگر سن شما خیلی بالا است و بیش از 70 یا 80 سال سن دارید
  • اگر در بدن خود تتوهای زیاد و بزرگی دارید
  • اگر پوست خود را به تازگی برنزه کرده‌اید
  • اگر باردار هستید و یا به زودی قصد بارداری دارید
چرا نمی‌توانید لیزر موهای زائد انجام دهید؟
چرا نمی‌توانید لیزر موهای زائد انجام دهید؟

چرا نمی‌توانید لیزر موهای زائد انجام دهید؟

لیزر موهای زائد یک روش ایمن، بی‌خطر و بدون عارضه است که 60 سال از اختراع آن می‌گذرد. در طول این مدت، پیشرفت‌های زیادی در دستگاه‌های لیزر به وجود آمده که عوارض و مشکلات پوستی این روش را بسیار کاهش داده است. با این وجود برخی از افراد امکان انجام لیزر را ندارند. بسیاری از این افراد می‌توانند وضعیت جسمی خود را تغییر دهند و یا مشکل خود را برطرف کنند تا برای انجام لیزر آماده شوند.

بسیاری از مشکلاتی که مانع از انجام لیزر می‌شود، با ایجاد عوارض پوستی در ارتباط است. لیزر موهای زائد با تابش متمرکزی از پرتوهای نوری، موجب داغ شدن و سوختن موهای زائد و آسیب به فولیکول‌های سازنده مو می‌شود. در این میان ممکن است در برخی افراد به دلایلی، انرژی لیزر به بافت پوست آسیب برساند و یا موجب ایجاد ضایعات پوستی شود. حتی مصرف برخی داروها می‌تواند جذب انرژی لیزر توسط بافت پوست را افزایش دهد و سوختگی و درد زیادی به همراه داشته باشد.

همچنین ممکن است در صورت وجود مشکلات هورمونی، چرخه تولید مو دچار به هم ریختگی و بی نظمی شود و این موضوع نیز اثرگذاری لیزر موهای زائد را دچار مشکل می‌کند. در برخی افراد نیز به دلیل رنگ بسیار تیره پوست، بسیار روشن یا کرکی بودن موها، وجود تتو و خالکوبی گسترده و یا برنزه کردن، امکان انجام لیزر به صورت موثر و با 100% کارایی، وجود ندارد.

لیزر برای افرادی مبتلا به بیماری‌های پوستی

ابتلا به بیماری‌هایی پوستی، از موارد منع انجام لیزر موهای زائد است؛ بیماری‌هایی مانند:

  • سوریازیس یا پسوریازیس
  • لیکن پلان
  • ویتلیگو (برص)
  • لوپوس
  • کلوئید
  • هیرسوتیسم
  • دیگر مشکلات پوستی که به شکل ایجاد لک یا تغییر رنگ خود را نشان می‌دهند مانند لنتیگو
  • در افراد زال و دارای موهای سفید یا بسیار روشن نیز امکان انجام لیزر موهای زائد چندان فراهم نیست و معمولا نتایج مناسبی به همراه ندارد.
  • افرادی که دچار تیروئید کم کار و یا پرکار هستند نیز کاندید مناسبی برای لیزر نیستند.

در بیماران مبتلا به مشکلات یا ناهنجاری‌های پوستی، احتمال آسیب به بافت پوست، تحریک پوست، تشدید بیماری و یا حتی بروز برخی عوارض غیر منتظره، وجود دارد.

بخوانید  فیلر لب یا ژل لب چیست؟

انجام لیزر در افرادی که دچار مشکلات هورمونی هستند

اساس کار لیزر در خاموش کردن موتور مولد موای بدن است؛ یعنی فولیکول‌ها. این ارگان‌های کوچک، با یک چرخه منظم در تمام طول عمر، موها را تولید می‌کنندو رشد می‌دهند. در این چرخه، برای 2 تا 8 سال متوالی، موها رشد می‌کنند و بلند می‌شوند. سپس فولیکول‌ها به یک مرحله استراحت 2 تا 4 ماهه می‌روند. موها در این مرحله استراحت می‌ریزند. سپس فولیکول دوباره وارد مرحله تولید و رشد مو می‌شود.

این چرخه برای هر فولیکول مو به طور مرتب تکرار می‌شود. در واقع هیچ تار مویی در بدن شما بیشتر از 7 یا 8 سال، سن نخواهد داشت. حال چه زمانی باید جلسات لیزر موهای زائد انجام شود؟ درست وقتی که فولیکول‌ها در مرحله رشد مو هستند. در غیر این صورت انجام لیزر بی فایده خواهد بود. حال با انجام جلسات منظم لیزر، انجام لیزر با چرخه رشد مو هماهنگ می‌شود و بیشترین اثرگذاری را خواهد داشت.

اما اگر فرد دچار مشکلات هورمونی و عدم تعادل یا نظم در چرخه تولید هورمون‌های بدن خود باشد، این چرخه تولید مو نیز به هم خواهد ریخت. نتیجه این مشکل و بی نظمی، بی اثر شدن جلسات منظم لیزر است و فرد به نتیجه مناسبی نخواهد رسید.

وجود برخی نشانه‌ها مانند نامنظمی در سیکل قاعدگی، ریزش یا نازک شدن موی سر، جوش‌های مکرر صورت و سابقه نازایی، همگی می‌توانند با مشکلات هورمونی در پیوند باشند. در چنین شرایطی حتما پزشک باید معاینه و بررسی کند.

مصرف داروهایی که مانع انجام لیزر هستند

مصرف برخی داروها ممکن است به چند دلیل، مانعی برای انجام لیزر موهای زائد باشند:

  • بافت‌ پوست و سلول‌های آن را نسبت به نور لیزر حساس‌تر می‌کنند و جذب انرژی لیزر توسط پوست بیشتر می‌شود.
  • برخی داروها، تغییرات هورمونی را در بدن ایجاد می‌کنندو نظم چرخه رشد مو را برهم می‌زنند.
  • برخی داروها ممکن است موجب بیشتر یا کمتر شدن موهای زائد بدن و تغییر ضخامت آنها، ایجاد مشکلاتی در خونرسانی زیر پوست و یا حتی تغییر رنگ در پوست بدن شوند.

به همین دلیل اگر هرگونه دارویی مصرف می‌کنید، حتما پیش از انجام لیزر، پزشک خود را مطلع کنید. ممکن است نیاز باشد جلسات لیزر شما به تعویق بیفتد تا اثرات دارو در بدن شما رفع شود. اگر هر کدام از داروهای زیر را مصرف می‌کنید، ممکن است نتوانید در حال حاضر لیزر کنید:

  • داروهایی که منجر به رویش موهای زائد شوند، مانند کورتون ها، هورمون ها و مینوکسیدیل
  • ایزوترتینویین که نوعی ترکیب vita (مانند راکوتان) است. این دارو در درمان جوش‌های بسیار مقاوم کاربرد دارد و پوست را به نور لیزر حساس می‌کند. به همین دلیل باید 6 ماه از آخرین مصرف این دارو گذشته باشد.
  • داروهایی که در ساختار خود طلا دارند و معمولا برای درمان رماتیسم مصرف می‌شوند.
  • آنتی بیوتیک‌ها هم جذب انرژی لیزر را در پوست افزایش می‌دهند و عوارضی مانند سوختگی در پی دارند. معمولا باید چند ماه از پایان دوره مصرف آنها گذشته باشد.
  • دیگر داروها از جمله ماینوکسیدیل، آکوتان، داروهای کنترل هورمون‌های تیروئید و …

سوابق مشکلات پوستی و لیزر موهای زائد

در صورتی که سابقه هر کدام از موارد زیر را دارید، حتما باید توسط پزشک معاینه شوید و ممکن است یک سری دارو برای کنترل مشکلات شما، تجویز شود:

  • جوش‌های زیر پوستی
  • اسکار و زخم‌های پوستی
  • خال، لک و کک و مک
  • خال گوشتی
  • تبخال‌های مکرر
بخوانید  جوانسازی با پلاژن

اگر دچار عفونت شده‌اید، لیزر قابل انجام است؟

وجود عفونت و سابقه جوش‌های چرکی، به چند دلیل ممکن است مانع از انجام لیزر در افراد شود:

  • ممکن است با مصرف داروهای آنتی بیوتیک همراه باشد
  • ممکن است موجب گسترش و انتقال عفونت به دیگر افراد در کلینیک شود
  • ممکن است محل عفونت‌های سطحی در پوست، دچار سوختگی یا عوارض ثانویه شود
  • وجود عفونت در پوست ممکن است فرایند از بین بردن موهای زائد را دچار مشکل کند

در این موارد، باید تا رفع کامل عفونت و یک فاصله چند ماهه تا آخرین دوره مصرف داروها، صبر کرد. همچنین باید دقت داشته باشید که درمان کامل این بیماری‌ها باید به دست بیاید، در غیر این صورت بین جلسات لیزر وقفه خواهد افتاد و همین عامل، نتایج آن را دچار مشکل خواهد کرد.

انجام لیزر قبل از سن بلوغ

هرچند بسیاری از نوجوانان در سنین بین 14 تا 16 سالگی به سن بلوغ می‌رسند اما بهتر است تا 18 سالگی صبر کنید و سپس برای لیزر موهای بدن اقدام نمایید. چند دلیل بسیار مهم برای جلوگیری از لیزر در افراد زیر سن بلوغ وجود دارد:

  • عدم به نظم و ثبات رسیدن هورمون‌ها: در نتیجه چرخه رشد مو با نظم مشخصی وجود ندارد و عملا امکان لیزر در جلسات منظم وجود ندارد.
  • رشد پوست و ترمیم سریع‌تر فولیکول‌ها: رشد و ترمیم سریع بافت‌های پوستی موجب می‌شود که آسیب وارد کردن به فولیکول‌ها یا بردن آنها به مرحله تلوژن اجباری، وجود نداشته باشد. در بدن نوجوانان به سرعت فولیکول‌ها خود را ترمیم می‌کنند و رشد موهای زائد دوباره از سر گرفته می‌شود.
  • تغییر رنگ پوست در دوران بلوغ: گاهی این تغییر رنگ ممکن است موجب اختلال در فرایند لیزر شود و یا عوارض پوستی در پی داشته باشد.
  • عدم توجه کافی به مراقبت‌های بعد از لیزر: یکی دیگر از مشکلات لیزر در بیشتر نوجوانان، عدم رعایت دقیق و جدی مراقبت‌های پوستی بعد از انجام جلسات لیزر است؛ مثل خودداری از رفتن به زیر نور آفتاب. باید دقت داشته باشید که لیزر موهای زائد یک فرایند پزشکی است و باید کاملا جدی گرفته شود.

انجام لیزر در سالمندان

معمولا در حوالی سن 60 سالگی، فولیکول‌ها به قول معروف آخرین زور خود را می‌زنند و رشد موهای بدن ناگهان بیشتر می‌شود. اما هرچه به سنین 70 تا 80 سالگی نزدیک‌تر شوید، رفته رفته از توان تولید مو در فولیکول‌ها کاسته می‌شود. به طوری که معمولا افراد در دوران سالمندی، دچار ریزش مو و کم شدن موهای بدن می‌شوند. در چنین شرایطی دیگر انجام لیزر موهای زائد معنایی ندارد.

همچنین با بالا رفتن سن، تغییر رنگ در پوست، ایجاد لک و کک و مک و حتی سفید شدن رنگ پوست و مو، بسیار شایع است. در این موارد نیز یا دیگر امکان انجام لیزر وجود ندارد و یا اثربخشی آن بسیار کم خواهد شد. البته توان ترمیم پوست نیز از دست می‌رود و در صورت ایجاد عوارض پوستی جزئی، دوران بهبودی آن گاهی از چند روز (در پوست جوان) به چند ماه افزایش می‌یابد.

بخوانید  عوارض موقتی لیزر موهای زائد

چرا تتو و خالکوبی مانع انجام لیزر است؟

با انجام تتو، رنگدانه‌های تیره‌ای در لایه‌های زیرین پوست شما ایجاد می‌شود که نقش و نگارهای تتو رو ایجاد می‌کنند. وقتی نور لیزر به جایی از پوست که تتو داشته باشد تابیده شود، بخش زیادی از انرژی آن توسط رنگدانه‌های تتو جذب خواهد شد.

در واقع به جای اینکه انرژی لیزر توسط موهای تیره رنگ بدن شما جذب شود و سبب آسیب به فولیکول‌های مو باشد، تنها باعث داغ شدن رنگدانه‌ها و جوهر تتو می‌شود. به این صورت فقط سوختگی، درد زیاد و عوارض پوستی در مناطق دارای تتو، نصیب فرد خواهد شد.

اگر اندازه تتو یا خالکوبی کوچک باشد، می‌توان آن را ندیده گرفت یا روی آن را لیزر نکرد. اما وقتی اندازه تتو بزرگ است یا بخش‌های وسیعی از پوست را پوشانده، دیگر انجام لیزر کار چندان موثری نیست. با این حال با کمک طول موج ان دی یاگ، می‌توان تا اندازه‌ای برای پوست‌های دارای تتو، لیزر موهای زائد انجام داد. البته باید بدانید که در این صورت اثربخشی لیزر کمتر از پوست بدون تتو خواهد بود. یعنی نیاز به جلسات بیشتر دارد و البته ممکن است عوارض پوستی بیشتری نیز در پی داشته باشد.

برنزه کردن قبل و بعد از لیزر، ممنوع

برنزه کردن چه با دستگاه سلاریوم، چه مواد آرایشی و چه زیر نور آفتاب، موجب تیره شده رنگ پوست شما خواهد شد. در چنین حالتی جذب انرژی لیزر توسط پوست بیشتر از موها خواهد شد. به همین دلیل انجام لیزر روی پوست برنزه، به معنی آسیب جدی به پوست و سوختگی آن است.

همچنین بعد از انجام جلسات لیزر نیز تا چند ماه پوست شما حساس خواهد بود و باید با دقت زیاد از پوست خود در برابر نور آفتاب، پرتوهای فرابنفش و در کل هر نور قدرتمندی، محافظت کنید. پس بدانید که برنزه کردن و لیزر موهای زائد، کاملا با هم منافات دارند.

لیزر در خانم‌های باردار

اگر باردار هستید یا به زودی قصد بارداری دارید، به دو دلیل باید از انجام لیزر صرف نظر کنید:

1. هرچند از یک سو، هیچ دلیل علمی برای خطرناک بودن انجام لیزر در خانم‌های باردار تاکنون به دست نیامده اما از سوی دیگر هنوز هیچ تحقیق گسترده‌ای نیز در این زمینه انجام نشده است. در واقع کمتر پزشک یا مادری حاضر است سلامت نوزاد خود را به خطر بیاندازد و لیزر انجام دهد تا در این زمینه تحقیقی صورت گیرد. با اینکه می‌دانیم امواج لیزر قدرت نفوذ بیشتر از چند میلیمتر ندارند و به جنین در رحم نمی‌رسند اما پزشکان توصیه می‌کنند این ریسک را انجام ندهید.

همچنین در دوران شیردهی نیز بهتر است تا شش ماهگی نوزاد خود، برای انجام لیزر صبر کنید. 2. در دوران بارداری معمولا هورمون‌های بدن دچار اختلال و تغییر می‌شوند؛ از این رو می‌تواند برای نتایج لیزر ایجاد مشکل کند. از آنجایی که جلسات لیزر ممکن است 6 تا 8 ماه طول بکشد، پس حتی اگر به زودی قصد بارداری دارید، انجام لیزر موهای زائد بدن خود را برای 6 ماه پس از زایمان، برنامه ریزی کنید.

لیزر موهای زائد

فهرست مطالب
پشتیبانی کلینیک نهال

پشتیبانی کلینیک نهال

سوالات خود را مطرح کنید

پشتیبانی کلینیک نهال چه کمکی می توانم انجام دهم ؟

مطالب بیشتر