پف زیر چشم یکی از مشکلاتی است که می تواند به دلایل مختلفی اتفاق بیفتد و بر روی جذابیت و شادابی چهره افراد تاثیر عمیقی بگذارد. از علت های پف زیر چشم می توان به:

  • کم خوابی بیش از حد
  • سلولیت اطراف چشم
  • درماتیت پوستی
  • نوشیدن مشروبات الکی
  • سندروم نفروتیک یا التهاب کلیه
  • مصرف غذاهای شور
  • و…

اما نباید نگران بود ، زیرا امروزه با پیشرفت علم روش های زیادی برای از بین بردن پف زیر چشم وجود دارد.

 

روش های از بین بردن و درمان پف زیر چشم

در مرحله اول باید علت پف زیر چشم مشخص شود و در صورت وجود علت زمینه ای از جمله بیماری های تیرویید، مشکلات کلیوی و مواردی که در بالا به آن ها اشاره شد، بهترین و مناسب ترین روش درمان این عارضه انتخاب شود.

کرم دور چشم:

نقش این کرم ها بیشتر پیشگیری از بروز پف زیر چشم است و نتایج درمانی آن ها در این مورد ضعیف است ولی استفاده مکرر از کرم های حاوی کافئین به انقباض عروق و کمتر شدن پف پلک پایین کمک می کند. همچنین ترکیبات حاوی کوجیک اسید و ویتامین K هم تا حدودی در شفاف کردن زیر چشم تاثیر دارند.

مزوتراپی زیر چشم:

در حالتی که چربی اضافه زیر چشم وجود داشته باشد یا تیرگی و چروک خفیف باشد، مزوتراپی راهکار مناسبی است. تعداد جلسات مورد نیاز برای گرفتن پاسخ مناسب از مزوتراپی بر اساس نتیجه حاصله متفاوت است ولی حداقل 3-4 جلسه و در فواصل دو هفته تا ماهی یک بار قابل انجام است.

بخوانید  درمان‌ میخچه کف پا

آر اف فرکشنال:

دستگاه فرکشنال آراف، با تحریک کلاژن ‌سازی در پوست حالت چروک، رنگ، استحکام و ظاهر پوست را بهبود می بخشد؛ در نتیجه شما شاهد کاهش تیرگی و بهبود ورم زیر چشم خواهید بود. این درمان باعث کاهش افتادگی و شلی پوست زیر چشم می ‌شود. آر اف فرکشنال زیر چشم موجب جوانسازی این بخش از صورت شده و تاثیر آن ماه‌ ها ماندگاری دارد. همچنین پس از عمل جراحی و برداشتن چربی اضافی زیر چشم می‌ توان به وسیله آر اف فرکشنال سطح پوست را سفت ‌تر و هموار کرد.

این روش باعث می ‌شود که پوست به آرامی جمع شده و پف زیر چشم از بین برود یا کاهش یابد. با آر اف فرکشنال نمی ‌توان پف زیر چشم را به طور کامل از بین برد ولی اگر درمان به درستی انجام شود، برای موارد پف خفیف این اقدام زیبایی با جمع کردن پوست سبب بهبود کلی ظاهر پلک و گونه می شود. این روش جای عمل بلفاروپلاستی را نمی‌گیرد اما وقتی به درستی انجام شود باعث بهتر شدن وضعیت زیر چشم ‌ها می گردد.

تزریق ژل:

از روش‌ های درمانی غیر تهاجمی که برای درمان پف زیر چشم می ‌توان استفاده کرد، تزریق ژل می ‌باشد. کیفیت ژل ‌های مخصوص زیر چشم دائما در حال پیشرفت هستند و اکنون به کمک تزریق ژل، راه حل ‌هایی با کمترین میزان تهاجم برای رفع مشکل پوست زیر چشم موجود است. انتخاب روش تزریق ژل، جهت رفع پف و تیرگی زیر چشم به شدت پف‌ کردگی، شکل، رنگ و ساختار بافت پوست بیمار بستگی دارد. هر بیمار ارزیابی شده و پزشک مناسب ‌ترین روش را با توجه به انتظارات، نگرانی‌ ها و نوع پوست بیمار طراحی می‌ کند.

بخوانید  10 روش جوانسازی صورت در کلینیک نهال

در حال حاضر راحت ‌ترین و بی‌ خطرترین راه برای درمان پف زیر چشم استفاده از ژل‌ های اسید هیالورونیک است. تاثیرگذاری و همچنین تفاوت‌ های بیو شیمیایی این مواد است که پاسخ های متفاوتی ایجاد می کند و بسته به نوع پوست و ساختار آن تعیین می شود. تزریق ژل یا تزریق چربی به زیر چشم می‌تواند روی مشکل را بپوشاند و ظاهر پف را محو کند.

کربوکسی تراپی:

مکانیسم کربوکسی تراپی به این صورت است که در آن، با وارد شدن گاز دی اکسید کربن و وادار کردن بافت به افزایش جریان خون و تولید اکسیژن بیشتر، پف زیر چشم کاهش پیدا کرده و چروک ها کمتر و پوست شفاف تر و درخشنده تر می شود. نتایج حاصل از کربوکسی تراپی دور چشم دائمی نبوده و باید هر 6 تا 9 ماه تکرار شود.

اندولیفت:

دستگاه اندولیفت از لیزری با طول موج ۱۴۷۰ نانومتر استفاده می‌ کند. این پرتو لیزری، نوعی نور مادون قرمز بوده و طول موج آن بیشترین اثر را روی آب و چربی ‌های موجود در بافت پوست دارد. هدف اصلی در اندولیفت هم ذوب کردن چربی‌ های اضافی پوست و در نتیجه سفت شدن آن است. از این روش نیز در بهبود پف و جوانسازی زیر چشم استفاده می شود. و مزیت آن این است که کم تهاجمی بوده و بدون بیهوشی انجام می شود. مهم ترین نکته موثر در گرفتن مناسب ترین نتیجه از اندولیفت دور چشم، انتخاب درست بهترین دکتر برای درمان پف زیر چشم است.

جراحی بلفاروپلاستی:

جراحی بلفاروپلاستی با هدف برداشتن پوست و چربی اضافه و بهبود ساختار عضلات چشم اثر می کند. و با ایجاد برش ترانس کنژکتیوال یا داخل پلک پایین انجام می شود.

بخوانید  مزوتراپی صورت چيست؟

در این روش چربی و ادم و مایع و همچنین پوست اضافه پلک پایین برداشته شده و بخیه می شود. و پس از 5-6 روز بخیه ها کشیده شده و نهایتا تورم تا دو هفته بعد از عمل بهبود پیدا می کنند.

بسیاری از افراد از بیهوشی و یا باقی ماندن جای بخیه بر روی پلک هایشان می ترسند،

به همین دلیل روش های غیر جراحی نام برده در قسمت های بالا را به انجام جراحی بلفاروپلاستی ترجیح می دهند.

در آخر …

پف‎ زیر‌ چشم یکی از نگرانی‌ های شایع در امور زیبایی است و ناشی از برآمدگی یا غُر شدن (فتق دار شدن) چربی است.

که در زیر پلک پایینی قرار گرفته است،

این عارضه به طور طبیعی با افزایش سن رخ می ‌دهد.

اما دلایلی همچون: مصرف غذاهای شور، دولتیت پوستی، التهابات کلیوی و… نیز دارد. امروزه روش های زیادی برای از بین برد پف زیر چشم وجود دارد که این روش ها شامل: بلفاروپلاستی، تربوکسی تراپی، اندولیفت، تزریق ژل، آر اف کرکشنال می شود. بهتر است قبل از هرگونه اقدام این روش ها، ابتدا با پزشک متخصص مشورت های لازم را انجام دهید. تا بتوانید بهترین روش را برای حذف  پف زیر چشم انتخاب کنید.