درمان میگرن با بوتاکس

فرضیه‌ی درمان میگرن با بوتاکس از آن‌جا شروع شد که افرادی که سردردهای میگرنی را تجربه می‌کردند برای درمان چین و چروک‌های صورت خود، به بوتاکس روی آوردند. پس از مدتی این افراد به پزشکان اظهار داشتند که سردردشان بهتر است. بنابراین پزشکان شروع به مطالعه‌ی درمان قطعی میگرن با بوتاکس نمودند. درمان میگرن با […]

درمان میگرن با بوتاکس

تزریق بوتاکس میگرن موجب مسدود کردن انتقال‌دهنده‌های عصبی که سیگنال‌های درد را از مغز حمل می‌کنند، می‌شوند. درواقع بوتاکس با غیرفعال کردن انتقال‌دهنده‌های عصبی، از رسیدن پیام درد به مغز جلوگیری می‌کند و از همین رو شما درد را احساس نمی‌کنید. برای درمان میگرن با بوتاکس لازم است هر 12 هفته یک بار چند تزریق در اطراف سر و گردن خود انجام دهید تا سردردهای میگرنی کاهش پیدا کند. اگر درد تنها در یک نقطه خاصی رخ می‌دهد، ممکن است پزشک در آن ناحیه تزریق بیشتری انجام دهید. معمولا نتایج از 2 تا 3 هفته پس از اولین درمان محسوس خواهد بود.

بوتاکس فقط برای میگرن مزمن تأیید شده است و مدرکی وجود ندارد که تأثیر استفاده از آن را درمان میگرن نامنظم یا سردردهای تنشی ثابت کند.

بوتاکس برای درمان میگرن مزمن در طرح مزایای دارویی (PBS) توسط متخصص اعصاب آموزش دیده قابل دسترس می باشد. برای آنکه واجد شرایط استفاده از این درمان شوید، باید تمامی موارد زیر را دارا باشید:

• حداقل ۶ ماه قبل از درمان، به طور متوسط ۱۵ روز یا بیشتر در ماه سر درد و حداقل ۸ روز میگرن داشته باشید.
  • حداقل به سه داروی جلوگیری کننده میگرن (پروپرانولول، آمی تریپتیلین، متی سرژید، پیزوتیفن، سیپروهپتادین یا توپیرامات) با پاسخ نامناسب، عدم تحمل یا منع مصرف داشته باشید.
  • مصرف بیش از حد دارو برای سر درد کنترل گردد.
  • سن ۱۸ سال یا بالاتر داشته باشید و توسط متخصص مغز و اعصاب درمان شوید.
بخوانید  درمان مزوژل در نواحی مختلف بدن

مناطق تزریق بوتاکس میگرن

برای درمان میگرن بوتاکس به صورت عضلانی در نواحی موردنظر تزریق می‌شود. در ادامه می‌توانید با محل‌های تزریق بوتاکس میگرن بیشتر آشنا شوید.

• بین شانه و گردن در سمت راست و چپ
  • پشت گردن و پایین جمجمه در هر دو سمت
  • پشت گوش‌ها
  • وسط پیشانی و بالای چشم
  • پایین پیشانی و درست بالای بینی
  • پایین پیشانی و نزدیک لبه داخلی ابروها
  • قسمت بالای گوش‌ها

مدت زمان ماندگاری و تأثیر بوتاکس سردرد

با این حال، درمان سردرد با بوتاکس اثری دائمی ندارد (معمولاً تا ۲٫۵ ماه دوام دارد). پس از چند ماه، اعصاب بافت‌های دردی جدیدی رشد می‌کنند و سردردها معمولاً  برمی‌گردند. از آنجا که تزریق‌ بوتاکس باید به فاصله حداقل سه ماه انجام ‌شود، از این رو نیاز است که برخی از افراد برای دو هفته آخر دوره بوتاکس، از داروهای دیگر برای تسکین سردردشان استفاده کنند.

مزایای بوتاکس میگرن

تزریق بوتاکس مزایایی زیادی برای درمان میگرن دارد که عبارتند از:

• بیش از 50% بهبود در تکرر و شدت میگرن.
  • ماندگاری 6 ماهه بعد از درمان (2 سری تزریق)
  • شدت حملات کمتر است.
  • با درمان دقیق کنترل درمان ها آسان تر می گردد.
  • شدت سردرد یا گردن درد اولیه کمتر است.
  • تحمل محرک ها بیشتر می شود.
  • بیمار در کل عملکرد بهتری خواهد داشت.

مراقبت‌ های بعد از تزریق بوتاکس میگرن

شما می ‌توانید بلافاصله پس از درمان میگرن با بوتاکس فعالیت‌ های معمول خود را از سر بگیرید. تزریق بوتاکس روی پیشانی برای درمان میگرن، گاهی ممکن است که برجستگی‌ های کوچکی را ایجاد کند که در صورت مواجهه با آن می ‌توانید روی این مناطق یخ بگذارید، به این ترتیب این برجستگی ‌ها خود به خود و در عرض چند ساعت و با سرعت زیاد از بین می ‌روند. همچنین، افراد باید از نکات زیر برای مراقبت هرچه بهتر، پیروی کنند:

1. حداقل تا ۲۴ ساعت پس از تزریق بوتاکس میگرن نباید خم و راست شوید.
  2. تا ۲۴ ساعت باید از آب زدن به مناطق تزریق اکیداً خودداری کنید.
  3. در طی چند روز اول پس از تزریق بوتاکس برای درمان میگرن، باید از خوابیدن به روی صورت خودداری کنید.
  4. سعی کنید رو به بالا و صاف به پشت بخوابید.
  5. لازم و ضروری است که تا ۴۸ ساعت بعد از انجام تزریق، از انجام تمرینات سنگین و سخت ورزشی پرهیز کنید.
  6. از دست زدن به صورت و دیگر نواحی تزریق باید خودداری کنید و تا زمانی که خطر عفونت از بین نرفته است، صورت خود را تمیز و خشک نگه دارید.
  7. اگر پزشک دارویی را تجویز کرده است، به طور منظم باید آن را مصرف کنید.
  8. افراد باید سعی کنند که در ۴۸ ساعت اولیه در معرض مستقیم نور آفتاب و یا محل ‌های گرم مثل حمام آفتاب و یا سالن سولاریوم قرار نگیرند.
بخوانید  جوانسازی با هایفو اولترا

بوتاکس